Sep 28, 2007

سرفصل خط مشی دفتر تحکیم وحدت

سرفصل خط مشی دفتر تحکیم وحدت




دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه یی، سیاست ها و خط مشی این تشکل را در سال جدید تحصیلی اعلام و بر ادامه فعالیت دانشجویی در شرایط کنونی تاکید کرد.








دفتر تحکیم وحدت با صدور بیانیه یی، سیاست ها و خط مشی این تشکل را در سال جدید تحصیلی اعلام و بر ادامه فعالیت دانشجویی در شرایط کنونی تاکید کرد.
این دفتر با اشاره به وضعیت دانشگاه ها در سال گذشته دفاع همه جانبه از آزادی های آکادمیک و بسترسازی برای استقلال دانشگاه ها را سرلوحه فعالیت های خویش قرار داده اند.
در این راستا آنها تاکید کرده اند؛ «حق ادامه تحصیل تنها با توجه به ملاک های علمی، امکان استفاده از اساتید دگراندیش و مستقل، آزادی فعالیت تشکل ها و نشریات دانشجویی پیش شرط تحقق وظایف آموزشی و پژوهشی دانشگاه است.
فعالیت آزاد و سالم در فضای دانشگاه نیازمند تعامل و گفت وگو با مدیران و مسوولان دانشگاه ها است تا خواسته های بحق و منطقی خود را با آنها در میان گذاشته و حداقل های لازم برای زیست دانشجویی را فراهم سازیم. به عنوان گام نخست ما خواهان آن هستیم که کمیته های انضباطی به نهادی مورد اعتماد دانشجویان برای رسیدگی به تخلفات احتمالی (و نه ابزاری برای فشار و سرکوب) تبدیل شوند. در کنار موارد فوق از توجه بیشتر به خواسته های صنفی و رفاهی دانشجویان و بهبود کیفیت آموزشی، وضعیت تغذیه و خوابگاه ها نیز نباید غافل شد.»یکی دیگر از اولویت های دفتر تحکیم وحدت به عنوان بخشی از جنبش دانشجویی در سال آینده همبستگی با سایر جنبش های اجتماعی و حساسیت هرچه بیشتر نسبت به مسائل و معضلات اجتماعی اعلام شده است.
در این بیانیه آمده است؛ «از نظر ما مساله زنان دغدغه هر فرد دموکراسی خواه بوده و به همین خاطر تلاش می کنیم تا از طریق کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت تعامل مناسب و سازنده یی میان جنبش دانشجویی و جنبش زنان برقرار سازیم که در این راه تحولات رخ داده در ترکیب جنسیتی دانشگاه ها (حضور ۶۰ درصدی دختران در دانشگاه) هم موجب همراهی هرچه بیشتر این دو جریان خواهد شد.جنبش های صنفی معلمان و کارگران نیز با توجه به عدم برخورداری آنها از حداقل معیشت و رفاه چشم به راه توجه بیشتر دانشجویان به مسائل و مشکلات خود می باشند. از آنجا که ما عدالت اجتماعی را پیش نیاز تحقق روابطی اخلاقی و انسانی در جامعه می دانیم، تلاش می کنیم تا ریشه ها و علل بی عدالتی را به جامعه شناسانده و در راستای پاسخگو کردن قدرت به مطالبات صنفی اقشار مختلف، همدلی بیشتری با این جریان ها داشته باشیم.»
از سوی دیگر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان به عنوان تشکلی معتقد به اصول مصرح در اعلامیه جهانی حقوق بشر وعده داده است در حد بضاعت خود به دفاع از حقوق فرهنگی و زبانی اقوام ایرانی پرداخته و بر رفع تبعیض در زمینه های اقتصادی و فرهنگی تاکید کند. تعیین دوباره نسبت صحیح میان فعالیت دانشجویی و فعالیت سیاسی به عنوان یکی از چالش های جدی پیش روی دانشجویان در سال های آینده مورد تاکید دفتر تحکیم وحدت قرار گرفته است.








No comments: