Sep 29, 2007

دانشگاه لینشوپینگ مانع ثبت نام دو دانشجوی پی اچ دی تبعه ایران شد


استکهلمیان – تحریمهای جامعه ملل علیه ایران بواسطه خودداری دولت این کشور از گردن نهادن به قطعنامه های شورای امنیت ابعاد هر چه وسیعتری به خود می گیرد و اکنون دامنگیر جوانان با استعداد ایرانی که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه های سوئد هستند نیز شده است.

اما به نظر می رسد که سوئد, و لااقل دانشگاه لینشوپینگ, سیاست بمراتب شدیدتری حتی از دانشگاه های آمریکایی در رابطه با این تحریم اتخاذ نموده است.

سعید عباسی, دانش پژوی
34 ساله فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف (دانشگاه صنعتی آریامهر سابق) و محمد عبدالشاه دانش پژوی 28 ساله فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در همین رشته از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (دانشگاه پلی تکنیک سابق) دارای کلیه شرایط دریافت یک موقعیت پی اچ دی در دانشگاه لینشوپینگ هستند.

این دو دانش پژو از حدود دو ماه قبل مدارک خود را که ابتدا با استقبال دانشگاه لیینشوپینگ روبرو شد برای این دانشگاه ارسال نمودند, اما دانشگاه لینشوپینگ بصورت ناگهانی و در آخرین مراحل از ثبت نام آنها جلوگیری بعمل آورد.

سعید عباسی طی یک تماس تلفنی از تهران به استکهلمیان می گوید که او و محمد حتی ویزای دانشجویی خود را از سفارت سوئد در تهران دریافت کرده بودند که ناگهان در روز چهارشنبه
26 سپتامبر ئی میلی از پروفسور "ینس داهلگورد" از دانشگاه لینشوپینگ دریافت کرده اند مبنی بر اینکه دانشگاه لینشوپینگ ضمن ابراز تاسف به اطلاع آنان می رساند که بواسطه تحریمهایی که اتحادیه اروپا در شرف اعمال آن علیه ایران است از پذیرش این دو محقق و دانش پژوی ایرانی معذور است.

برگردان فارسی متن ئی میل ارسالی پروفسور "ینس داهلگورد" در روز چهارشنبه به سعید عباسی و محمد عبدالشاه به مضمون زیر است:

سعید و محمد گرامی,
بنظر می رسد که وضعیت سیاسی در زمینه روابط با ایران تشدید شده است. ما همین الان دستور العملی را در رابطه با تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه ایران دریافت کرده ایم که در حال حاضر مبادله و همکاری با محققین ایرانی را بسیار مشکل می سازد. ما در انتظار دریافت جزئیات بیشتری در این زمینه هستیم, اما رئیس دانشگاه ما تصمیم گرفته است که پذیرش هر گونه دانشجوی پی اچ دی در این دانشگاه را متوقف کند.

من قادر به درک احساس مایوسیت شما بواسطه این وضعیت هستم, اما ما قادر به انجام هیچ اقدام دیگری بجز اطلاع رسانی به شما در مورد وضعیت پیش آمده نیستیم.

با تقدیم احترام
ینس داهلگورد

شدیدتر از تحریمهای آمریکا؟
استکهلمیان هفته گذشته خبر مربوط به لایحه ای را که دولت سوئد در چهارچوب اتحادیه اروپا و در راستای مشارکت در تحریمهای جامعه ملل علیه ایران تسلیم پارلمان این کشور کرده است منتشر نمود و یک کپی از متن این لایحه را نیز در دسترس خوانندگان خود قرار داد . در این لایحه از جمله به ممنوعیت تحصیل دانش پژوهان ایرانی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سوئد نیز اشاره شده است. اما در همین لایحه صراحتا قید شده که تنها "رشته های بخصوصی" مشمول این تحریم خواهند شد که روشن است منظور رشته های در رابطه با علوم هسته ای است.

اما رشته های "مهندسی کیفیت" و "بازرگانی الکترونیک" که سعید و محمد در رابطه با آن درخواست خود را ارسال نموده اند ارتباطی به علوم هسته ای ندارد.

استکهلمیان صبح روز جمعه
28 سپتامبر موفق به برقراری تماس تلفنی با پروفسور ینس داهلگورد در دانشگاه لینشوپینک شد:

استکهلمیان: تحریمهای مشابه مدتهاست که از جانب آمریکا اعمال شده, اما تنها مشمول برخی رشته های بخصوص در رابطه با علوم هسته ای می شود. آیا این تصمیم دانشگاه لینشوپینگ سختگیرانه تر از میزان تعیین شده نیست؟
ینس داهلگورد: این دستور العمل بسیار جدید است و ما تقریبا هیچ اطلاعی از جزئیات آن نداریم. اما رئیس دانشگاه تصمیم گرفته است که تا اعلام جزئیات بیشتر پذیرش دانشجو از ایران را متوقف کند.

استکهلمیان: این دستور اعمل از کجا برای شما ارسال شده است؟
ینس داهلگرود: این یک تصمیم در سطح اتحادیه اروپاست و غیر از ایران دانشجویان کشورهای دیگری از جمله کره شمالی را نیز در بر می گیرد.

استکهلمیان: بله, اما شما باید آن را از یک ارگان سوئدی دریافت کرده باشید. این دستور العمل از سوی کدام ارگان سوئدی برای شما ارسال شده است؟
ینس داهلگرود: از سوی پلیس امنیتی سوئد (سپو).

استکهلمیان: پس اگر درست متوجه شده باشم ممکن است که سعید و محمد پس از مشخص شدن جزئیات بیشتر این تحریم کماکان دارای شانس برای دریافت این موقعیت پی اچ دی در دانشگاه لینشوپینگ باشند؟
ینس داهلگورد: بله همانطور که گفتم ما هم هیچ اطلاعی از جزئیات بیشتر نداریم و در انتظار اطلاع از جزئیات بیشتر هستیم.

استکهلمیان: تصور می کنید که اطلاعات بیشتر چه زمانی در اختیاردانشگاه قرار بگیرد و تکلیف سعید و محمود و دیگر دانشجویان ایرانی در شرایط مشابه مشخص شود؟
ینس داهلگورد: بیان زمان دقیق آن از سوی من البته امکانپذیر نیست.

استکهلمیان: آیا قادر به درک احساس این دو دانش پژوی ایرانی هستید؟
ینس داهلگورد: من قادر به درک کامل احساس این دو جوان هستم و بابت آن بی اندازه متاسفم. ما تقریبا در مراحل پایانی پذیرش سعید و محمد بودیم که این دستور العمل به دست ما رسید.

*****

همکار استکهلمیان از پروفسور ینس داهلگورد درخواست کرد که در صورت امکان یک کپی از دستورالعملی را که توسط پلیس امنیتی سوئد (سپو) به دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی این کشور ارسال شده در اختیار استکهلمیان قرار دهد که در صورت انجام در سایت منتشر خواهد شد.

دانشگاه لینشوپینگ یکی از چند دانشگاه مهم سوئد است که اساتید برجسته ایرانی تبار از جمله حسین دادفر (پروفسور در بازاریابی صنعتی و بین المللی) بخشی از کادر علمی آن بشمار می روند. این دانشگاه در لیست 100 دانشگاه اول و معتبر قاره اروپا قرار دارد.

هنوز خبری در رابطه با جلوگیری از ثبت نام دانش پژوهان تبعه ایران در دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سوئد به اطلاع استکهلمیان نرسیده است. اما بی شک دستور العمل صادر شده از سوی پلیس امنیتی سوئد (سپو) در اختیار دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این کشور نیز قرار داده شده است.

No comments: