Sep 25, 2007

انجمن راهی برای احیای سنت های دانشگاهی /علی اجاقی


هم اكنون بيش از يك سده از تأسيس نخستين احزاب، تشكل ها و انجمن هاي ايراني مي گذرد، به جرأت مي توان گفت تقريباً هيچ يك در طول تاريخ موجوديت شان جايگاه و كاركرد واقعي خود را نيافتند، فقدان حركت و عدم پويايي آنان ناشي ازعدم تداوم و پايائي آن بود و شايد بتوان اين مسأله را رابطه اي دو طرفه ناميد. اما آنچه در اين ميان حائز اهميت است، تنها تشكل سياسي مستقل منتقد دانشجويي «انجمن اسلامي» مي باشد كه عليرغم گذشت بيش از 60 سال، از بدو تأسيس همواره محل گفتگو و تبادل افكار در جهت ايجاد تحرك و شادابي و نشاط آفريني روزافزون بوده، گرچه فراز و نشيب هاي فراواني را بر خود ديده و ضربه هاي مهلكي بر پيكره اش وارد شده، اما طي ساليان اخير خط فكري ثابت اكثريت اعضاي آن انتقاد از حاكميت همگام با دوري از آن و رهنمون ساختن جنبش دانشجويي به سوي مرزهايي نوين بوده، و همواره استوار بر قامت خويش با اتكا به پتانسيل عظيم تحركات دانشجويي ايستاده، و در خط مقدم مبارزه با ارتجاع، فقر و فساد و تبعيض، ظلم و ستم و شكنجه بوده و اعضاي فعال آن در سالهاي اخير همواره از قربانيان اصلي هجمه ي همه جانبه ي تفكري به نام تحجر بوده اند. انجمن های اسلامي را مي توان از فعال ترين و گسترده ترين انجمن ها در ايران ناميد كه در دهه ي بيست تشكيل شدند. در اين ميان انجمن هاي اسلامي دانشجويان در زمره ي نخستين انجمن هاي اسلامي محسوب مي شوند كه قدمتي قريب به 65 سال ‌‌‌_ بيش از 2 برابر حاكميت فعلي دارند _ و كارنامه اي پربار ره آورد تلاش اعضاي آن طي ساليان متمادي است. انجمن اسلامي دانشجويان اولين بار در سال 1321 در دانشكده پزشكي دانشگاه تهران تأسيس شد و سپس در ساير دانشكده ها و دانشگاه ها و مراكز آموزشي عالي كشور به وجود آمد. برگزاري سخنراني و انتشار كتاب و نشريه از فعاليت هاي اصلي اين انجمن ها بود، دو مجله ي «فروغ علم» و «گنج شايگان» به منزله ي ارگان اين انجمن ها منتشر مي شدند. پس از تأسيس انجمن اسلامي دانشجويان به ترتيب انجمن اسلامي مهندسين _ 1336 _ و انجمن اسلامي پزشكان _ 1337 _ به همت جمعيتي به نام متاع ـ مكتب تربيتي اجتماعي عملي ـ براي نخستين بار تأسيس شد.
حال كه پس از شكل گيري دولت نهم شاهد يورش گسترده نيروهاي امنيتي به نهادها و تشكل هاي منتقد دانشجويي از جمله انجمن بوده ايم و توطئه هايي شوم نيز از سوي برخي جريانات عليه جنبش دانشجويي صورت مي گرفت از جمله جعل لوگو وتوهين به مقدسات، و در تابستان گذشته نيز فشارها به نحو فزاينده اي گسترش يافت به گونه اي كه شاهد بازداشت اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت _ كه مي توان از آن تحت عنوان عصاره ي انجمن هاي اسلامي سراسر كشور ياد كرد _ بوديم، پس از آن ساختمان سازمان ادوار تحكيم وحدت نيز به تسخير حاميان اقتدار گرايي درآمد و تقريباً تمامي دانشگاه هاي كشور شاهد دريافت احکام سنگين كميته هاي انضباطي و دادگاههاي انقلاب از سوي شماري از فعالان بودند. در اين ميان آنچه حائز اهميت است توجه به اين نكته مي باشد كه همچنان انجمني ها زنده اند، نفس مي كشند و همين مسأله بهترين مدعا جهت اثبات حقانيت آنهاست، اينان كساني هستند كه جرمي جز انتقاد به منظور بهبود اوضاع را نداشته، ندارند و نخواهند داشت. وظيفه ي سنگيني كه بر دوش دانشجويان جديد الورود حس مي شود حمايت از بازگشائي تشكل مطبوع خودشان انجمن مي باشد، چرا كه هيچ مكاني جز انجمن را جهت نقد افكار خود و ديگران نخواهند يافت، گذشته از همه ي اين مسائل انجمن بهترين جايگاه جهت پي گيري خواست هاي صنفي دانشجويان مي باشد.
تابلوي انجمن اصفهان در تاريخ (نهم شهريور 1385) به پايان كشيده شد و مكان آن به شماري از كانونها واگذار شد و هم اكنون در اختيار بنياد امور شاهد و ايثارگر دانشگاه اصفهان قرار گرفته. مسئولين نه تنها به تابلو قناعت ننموده و تقريباً كليه دفاتر دانشكده ها را به تسخير خود در آوردند، بلكه اينبار پس از حذف فيزيكي دانشجويان انجمن، طي ماههاي اخير به تخريب دفتر انجمن در دانشكده علوم 1 پرداختند، تا ميزان سعه صدر خود را دربرابرانتقاد بر پرده ي تاريخ نقش كنند، دانشجويان اصفهان و علوم پزشكي طي چند ماه گذشته گرد هم آمدند تا از مسير بازگشائي انجمن راه نيل به اهداف خويش را هموارتر از قبل نمايند. دهم ارديبهشت سال جاري، كميته اي متشكل از اعضاي انجمن اصفهان وعلوم پزشكي پس از برگزاري جلسات منظم هفتگي نامه اي را به هيأت نظارت تحويل دادند كه موضوع هردو درخواست همكاري جهت از سرگيري فعاليت ها اين تشكل بود. پاسخ مسئولين تأكيد بر تفكيك قايل شدن ميان انجمن دانشگاه اصفهان و علوم پزشكي بود. در توضيح اين مسأله بهروز مشايخي عضو كميته پي گيري انتخابات انجمن طي مصاحبه اي به «ايلنا» گفت: " پس از جابه جايي هاي صورت گرفته در پست هاي كليدي دانشگاه اصفهان و علوم پزشكي، رويكرد افراطي نسبت به فعاليت هاي دانشجويي جاي خود را به نگاه معقول تري داده است، بهروز مشايخي تصريح كرد. ما همه‌ي تلاش خود را در يك بستر منطقي و رسمي با مسئولان دانشگاه ادامه مي دهيم و از حداكثر ظرفيت و پتانسيل و حداكثر روزنه هاي موجود براي بازگشائي انجمن اسلامي استفاده مي كنيم، ضمن اينكه جواب مسئولين را مثبت ارزيابي مي كنيم و به همكاري آنان اميدواريم. " وي همچنين در واكنش به پاسخ مسئولين گفت: " اين درخواست به نظر ما غيرمعقول است و دانشگاه اصفهان نيز حق دارد همچون ساير دانشگاه هاي كشور يك انجمن اسلامي مشترك با علوم پزشكي داشته باشد. "
حال كه بيش از 3 ماه از آن روز مي گذرد دانشجويان اصفهان انتظار جواب معقولانه تري از سوي مقامات دارند، و ... كه مسلماً موافقت با برگزاري انتخابات منجر به بازگشائي تنها تشكل واقعي دانشجويي خواهد شد كه هدفش جز انتقاد به منظور بهبود اوضاع بالاخص در زمينه خواسته هاي صنفي دانشجويي نخواهد بود.
(مطلب به چاپ رسیده در ویژه نامه ی جدیدالورود های اصفهان ،بزودی فایل pdf ارسال میگردد)

No comments: