Oct 31, 2007

موج نگران کننده سرکوب در دانشگاههای کشور / قسمت دوم


محسن محمدی

دانشگاه علامه
ابوالفضل جهاندار، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه، به اتهام «توهین به رئیس جمهور و شورای نگهبان» به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد، او قبلاً به دو سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود. چندی پیش دادگاه تجدیدنظر در حالی که حکم ۴ سال و نیم حبس دکتر کیوان انصاری را به یک سال حبس تعزیری و ۳ سال حبس تعلیقی تبدیل کرد، حکم سه سال حبس را برای دانشجوی دیگر این دانشگاه به نام سعید درخشندی عینا تایید کرد. قاضی دادگاه تجدیدنظر به خانواده جهاندار و درخشندی گفته بود جهت تایید این حکم تحت فشار قرار داشته است. لازم به ذکر است، در حالی که یک ماه از ابلاغ رای دادگاه تجدیدنظر به ابوالفضل جهاندار و سعید درخشندی می گذرد، هنوز این حکم برای زندان اوین ارسال نشده است و این دو فعال سابق دانشجویی، علیرغم گذشت بیش از یک سال از حبس آن ها، هنوز قادر به استفاده از امکان مرخصی و… نیستند.
در پی انتشار طومار ۱۰۰۰ امضایی دانشجویان دانشگاه علامه و در خواست برکناری حجت الاسلام صدرالدین شریعتی رییس این دانشگاه، مسئولین دانشگاه علامه طباطبایی به تهدید و ارعاب دانشجویان امضا کننده روی آوردند. در دانشکده های این دانشگاه، اسامی امضا کنندگان روی برد نصب شده و از آنها در خواست شده است تا به حراست مراجعه کنند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر 20 نفر از دانشجویان شرکت کننده در تجمع و تریبون آزاد دانشجویی که با حضور جمعیت ۱۰۰۰ نفری دانشجویان دانشگاه های تهران در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد بازداشت شدند، محورهای این تجمع بازداشت و صدور احکام سنگین برای دانشجویان، سلب حق تحصیل، پلیسی شدن فضای دانشگاه، سرکوب فزاینده تشکل های دانشجویی، اخراج اساتید، توقیف نشریات دانشجویی و… بود.
کمیته زنان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه با صدور بیانیه ای نسبت به تجاوز حراست این دانشگاه به حریم خصوصی دانشجویان دختر اعتراض کرد، در متن این بیانیه آمده است: مدیریت دانشگاه علامه ماموری که سال گذشته انتخابات انجمن اسلامی علامه را به خشونت کشاند، و موجب ضرب و شتم و هتاکی به دانشجویان شد را با وجود 300 شکایت توسط دانشجویان از اعمال ناشایست وی، به مسئولیت حراست خوابگاه های علامه منصوب کرد و نتیجه این انتصاب برای دیگر بار تعرض به حریم خصوصی دانشجویان بود.وی در نیمه شب سوم آبان ماه ضمن ورود به خوابگاه دخترانه ، وارد اتاق یکی از دانشجویان دختر شده و با تفتیش وسایل دانشجویان، آنها را مورد تهدید و ارعاب قرار داده است.
در پی تجمع دانشجویان در دانشگاه علامه در اعتراض نسبت به وضعیت تحصیل دانشجویان تعلیقی و زندانی که با هجوم نیروی ها ی امنیتی همرا بود مازیار سمیعی،آرمان صداقتی،محمد یزدانی،نیلوفر عبد حق،مهسا مهرداد،بهنام سپهروند از دانشجویان شرکت کننده در تجمع بازداشت شدند.


دانشگاه تبریز
در حالی که هنوز فعالین مدنی بازداشت شده آذربایجانی حدود ۶ ماه بلاتکلیف با عدم اجازه اخذ وکیل، بدون ملاقات و بدون تفهیم اتهام، در سلولهای انفرادی و زندان به سر می برند ، دکتر محمدعلی حیدری (دکترای روابط بین الملل و استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز) نیز عصر روز شنبه ۵ آبان در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته است. لازم به ذکر است دکتر حیدری در دوران دانشجویی مدیر مسئول نشریه “دوزگون خبر” بوده است.

دانشگاه اصفهان
حکم یک سال زندان به مدت پنج سال تعلیق از سوی دادگاه انقلاب اصفهان به دلیل فعالیتهای سیاسی سید میثم گلستانی _دانشجوی علوم پزشکی اصفهان واز اعضای انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان وعلوم پزشکی_برای ایشان صادر گردید.
محمد حسن طالبي، دبير واحد سياسي انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان به دادگاه انقلاب احضار شد.طالبي، پيش از اين در تاريخ 7 مرداد 86 به دادگاه فرا خوانده شده كه در پي عدم حضور مجدداً احضار شده است. محمد حسن طالبي، دانشجوي رشته پزشكي پيش از اين دو بار در سال 84 به ستاد خبري وزارت اطلاعات احضار و تحت بازجويي هاي طولاني مدت قرار گرفته است. طالبي در سال 80 نیز توسط حفاظت اطلاعات ناجا بازداشت و مدت يك هفته در بازداشت بسر برده است. وي در سال 83 نيز در پي برگزاري سمينار جمهوري اسلامي، تهديدها و فرصت ها به شعبه 4 دادگاه انقلاب استان اصفهان احضار شد که سرانجام به دلیل افزایش فشارها مجبور به خروج از کشور و پناهندگی شد، سه تن از دانشجویان ایرانی که به عنوان پناهجو در هفته گذشته به خاک یونان وارد شده بودند، توسط پلیس این کشور بازداشت شده و تهدید به دیپورت شده اند. این افراد که به نامهای وحید شکوهی نیا- دانشجوی پزشکی، محمدحسن طالبی- دانشجوی پزشکی، محمدحسین جعفری- دانشجوی خبرنگاری، همگی از دانشجویان اخراجی دانشگاه اصفهان هستند، چندی پیش به دلیل تحت تعقیب بودن از سوی دادگاه انقلاب، ناچار به خروج از کشورشدند
قابل ذکر است که بيشترين فشار و سرکوب متوجه دانشجويان اين دانشگاه در 2 سال گذشته شده است به طوری که بالغ بر 15 کانون دانشجويی - فرهنگی و حتی کانون های ورزشی نظير کانون کوهنوردی را تعطيل نموده اند. مهمتر از همه انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه را با 14 دفتر زير مجموعه که از بزرگ ترين و فعال ترين دفاتر کشور بوده است تعطيل نموده اند.فشار بر دانشجويان عمدتا از طريق ارعاب و تهديد والدين دانشجويان صورت گرفته که احضار به دادگاه های انقلاب و کميته های انضباطی از شيوه های مرسوم آنان بوده است.از سوی ديگر احضارهای تلفنی و تهديد خصوصی دانشجويان به اخراج از دانشگاه که در مواردی با ضرب و شتم آنان از سوی منابع ناشناخته همراه می باشد. نصب دهها دوربين در دانشگاه که فقط تعداد آنان در دانشکده پزشکی 16 عدد ميباشد برای کنترل تمام حرکت های دانشجوی صورت گرفته است. معاون دانشگاه شخصاً دانشجويان را احضار نموده و با افشای اطلاعات خصوصی و محرمانه دانشجويان سابقه دار سياسی به تهديد آنها می پردازد.تشکيل پرونده های قضايی و انضباطی بدون صدور حکم و مفتوح ماندن آنها برای مدت طولانی بسیار رایج است به شکلی که می توان به تشکيل پرونده برای آقايان ميثم گلستانی عليرضا نجفيان علی داودی محمد حسن طالبی محمد صادقی امين قلعه ای محمد امين مدهوش احمد ميرزايی رامين فاتح امير اميريان اشاره کردکه از سال 81 تا کنون بدون هرگونه حکم رسمی با پروندهای مفتوح به اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب احضار و مورد بازجويی قرار ميگيرند.آقای وحيد شکوهی نيا به دليل روابط ويژه با اعضای انجمن اسلامی و پشتيبانی مالی پنهانی از سوی افراد ناشناخته مورد تهديد و ضرب و شتم قرار گرفت.احضار بيش از 200 نفر از دانشجويان دانشگاه اصفهان به کميته انضباتی به دلايل مختلف درسال تحصيلی 85-86 از دیگر شاهکار های مسئولین دانشگاه اصفهان است.

دانشگاه اهواز
چهار تن از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با نامهای : روزبه رحیمی ، جواد علیخانی ، مهدی معصومی، راعی از تاریخ دوشنبه 3/ 7/86 توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بازداشت شده اند و تا کنون خانواده ایشان نتوانسته اند هیچگونه اطلاعی از وضعیت ایشان بدست آورند.این افراد از فعالان دانشجویی در دانشگاه چمران اهواز، به ویژه در بخش نشریات دانشجویی ، بوده اند.
به دنبال دستگیری پنج تن از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز، دانشجویان دیگری به نام های سجاد سلمان زاده مدیر مسئول نشریه ی توقیف شده ی آلترناتیو و محمد امین عندلیبی به ستاد خبری اطلاعات احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند، خانم ها فاطمه فرهادی و زهرا ابراهیمی هم به ستاد خبری احضار شده اند و باید خود را به ستاد خبری اطلاعات معرفی کنند.در پی مراجعه ی پدر روزبه رحیمی به ستاد خبری اطلاعات و اعتراضِ وی با او به شدت برخورد شده و پیرمرد شصت ساله ی را هم بازداشت کرده اند، اعلام شده که دانشجویان دستگیر شده علیه امنیت ملی اقدام کرده اند.

دانشگاه سنندج
پدر 50 ساله یاسر گلی-فعال دانشجویی دربند- در دادگاه سنندج بازداشت شد. یاسر گلی از دانشجویان ستاره دار سنندجی است که بیش از سه هفته است که در بازداشت بسر می برد.مشخص نیست پدر 50 ساله ی وی به چه دلیلی بازداشت شده است اما گفته می شود وی صبح دیروز در حالی که به دادگاه مراجعه کرده است،به دستور دادستانی سنندج بازداشت شده است.
یک دانشجوی سنندجی به نام “حبیب الله لطیفی” توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابانهای سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. دلیل بازداشت وی هنوز مشخص نیست. همچنین صباح نصیری و هدایت غزالی، از فعالین کرد دانشگاه تهران، ماه هاست در بازداشت به سر می برند. اخیرا گفته شده که این دو دانشجو از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده اند.

دانشگاه یاسوج
چهار دانشجوی دانشگاه یاسوج به دادگاه به دلیل شکایت مدیر عامل مخابرات کهگیلویه و بویراحمد از آنها به دادگاه احضار شدند. در پی صدور بیانیه‌ای از سوی فعالان دانشجویی دانشگاه یاسوج در اواخر خرداد ماه سال جاری مبنی بر معضلات ومشکلات مخابرات پس از روی کارآمدن مدیریت جدید، مدیر عامل مخابرات این استان از چهار دانشجوی دانشگاه یاسوج به نام های نیما رضایی، محمد باقرنیا، حکیم تقی زاده، و مجتبی تقوی نژاد شکایت کرد. جال توجه اینکه مدیر عامل مخابرات استان کهگیلویه و بویراحمد با ادعای تشویش اذهان و تنها از چهار دانشجو اعلام شکایت کرده است.

دانشگاه سیستان و بلوچستان
اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان به مناسبت عید سعید فطر به دیدار دکتر بندریان استاد سابق گروه جغرافیای دانشگاه رفتند. دکتر بندریان که چندی پیش با حکم «بازنشستگی اجباری» از ادامه‌ي تدریس در دانشگاه محروم گردیده بود در این دیدار صمیمی از برخوردهای صورت گرفته با اساتید دانشگاهی کشور اظهار تاسف نمودند.شایان ذکر است مهندس صفایی و دکتر بندریان در خرداد ماه سال جاری با حکم بازنشستگی اجباری در دانشگاه سیستان و بلوچستان از ادامه‌ي تدریس محروم شدند.

No comments: