Dec 13, 2007

دانشجویان دانشگاه امیرکبیرسالگرد 20 آذر را جشن گرفتند / وبلاگ فریاد آزادی


خبرنامه امیرکبیر: بیستم آذرماه ۸۵ در حالی که رئیس جمهور، محمود احمدی نژاد، از دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) بازدید می کرد، دانشجویان این دانشگاه در اقدامی خودجوش جلسه سخنرانی او را به صحنه اعتراض شدید به سیاست های دولت نهم تبدیل کردند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به مناسبت اولین سالگرد این واقعه نامه ای به محمود احمدی نژاد نوشتند که متن آن در خبری جداگانه تحت عنوان «
نامه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به احمدی نژاد در آستانه اولین سالگرد دیدار وی از این دانشگاه» آمده است.

احمدی نژاد قصد داشت در اولین سال ریاست جمهوری خود، آذرماه ۸۴، به دانشگاه امیرکبیر بیاید، اما به توصیه مشاورینش این بازدید را یک سال به تعویق انداخت تا در پی سرکوب فضای دانشگاه صدای اعتراضی در دانشگاه باقی نماند.

دانشگاه امیرکبیر در سال ۸۵، علیرغم سرکوب شدید حاکمیت، صحنه درگیری و کشمکشی مداوم میان دانشجویان و مدیریت انتصابی دانشگاه بود. سال گذشته شنیده شد که مشاورین احمدی نژاد و مسئولین دانشگاه امیرکبیر اکیدا به او توصیه کرده بودند که از بازدید از دانشگاه امیرکبیر صرف نظر کرده یا حداقل برای مدت یک سال آن را به تعویق بیاندازد.

اما رئیس جمهور با اصرار خویش پا به دانشگاهی گذاشت که از قدیم به «قلب تپنده جنبش دانشجویی» مشهور بود و منسجم ترین فعالیت های منتقدانه دانشجویی علیه حاکمیت طی سال های اخیر در آن گرفته بود. دانشگاهی که جز آیت الله خامنه ای، که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در سال ۷۹ از آن بازدید کرد، هیچ یک از مسئولین بلندپایه کشور تا آن زمان به آن وارد نشده بودند.

سال گذشته مراسم روز دانشجو توسط انجمن اسلامی امیرکبیر در تاریخ ۱۹ آذر برگزار شد. دانشجویان در روز ۱۹ آذر به احمدی نژاد هشدار دادند که یا به پلی تکنیک نیاید یا این که خود را آماده تبعات این بازدید بکند.

روز ۲۰ آذر احمدی نژاد در حالی به پلی تکنیک آمد که تصور می کرد با صدور احکام سنگین محرومیت از تحصیل برای دانشجویان، ممنوع الورود کردن بسیاری از دانشجویان منتقد و همچنین پر کردن سالن سخنرانی با دانشجویان دانشگاه های امام صادق و امام حسین، صدای اعتراض و انتقاد دانشجویان فروکش کرده است. اما ناباورانه با سیل انتقادات و اعتراضاتی رو به رو شد که در طول دوران ریاست جمهوری اش بی سابقه بود.

احمدی نژاد که قصد داشت با حضور در دانشگاه امیرکبیر در آستانه انتخابات شورای شهر فیلم تبلیغاتی برای لیست حامی خود پر کند، به یکباره ناکام شد. احمدی نژاد توسط دانشجویان «هو» شد، دانشجویان او را دیکتاتور خواندند، عکسش را سوزاندند و… عاقبت هم حامیان احمدی نژاد در انتخابات شوراها با شکست مواجه شدند.
پس از این ماجرا، علیرغم آن که احمدی نژاد تاکید کرد به دانشجویان منتقد گزندی نخواهد رسید، اما دانشجویان دانشگاه امیرکبیر خود را آماده پس دادن تاوان انتقادشان کرده بودند. تا آن که روز ۱۰ اردیبهشت ۴ نشریه جعلی در دانشگاه امیرکبیر منتشر شد تا حوادث پس از آن و برخورد شدید با دانشجویان انتقامی باشد از دانشجویان منتقد دانشگاه امیرکبیر.
در آستانه اولین سالگرد این واقعه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از اول هفته جاری با نصب طوماری در صحن دانشگاه از محمود احمدی نژاد بار دیگر دعوت کردند که در این دانشگاه حاضر شود. در این طومار که به امضای تعداد زیادی از دانشجویان پلی تکنیک رسید، نوشته شده بود: «به نام پروردگار آزادی، با یاد احسان، مجید، احمد و دیگر دانشجویان در بند. جناب آقای محمود احمدی نژاد، ما دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از شما دعوت می نماییم تا به منظور طرح مطالبات دانشجویان در پلی تکنیک، قلب تپنده جنبش دانشجویی، حضور یابید.»
در حالی که در روزهای گذشته انتظامات و حراست دانشگاه مزاحمتی جهت نصب این طومار در صحن دانشگاه نکردند، دیروز جمع کثیری از نیروهای انتظامات برای جمع آوری این طومار به دانشجویان حمله کردند و برخی از آن ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. انتظامات دانشگاه امیرکبیر موفق شد طومار را از دیوار جدا کند تا دانشجویان بیشتری نتوانند آن را امضا کنند.
با مقاومت دانشجویان، انتظامات این طومار را به دانشجویان پس داد. اعتمادزاده، مسئول انتظامات، با گرفتن یکی از دانشجویان سعی داشت تا او را به حراست دانشگاه تحویل دهد که دانشجویان اجازه چنین کاری را به وی ندادند. رها شدن این دانشجو از دست انتظامات با تشویق دانشجویان همراه شد.
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در سالگرد اعتراض دانشجویان به احمدی نژاد به توزیع شیرینی میان دانشجویان پرداخت. داخل هر یک از پاکت های شیرینی توزیع شده میان دانشجویان یک عکس از صحنه اعتراض دانشجویان به احمدی نژاد قرار داده شده بود. همچنین سی دی «پلی تکنیک ۸۵» که حاوی کلیپی از حوادث سال ۸۵ دانشگاه امیرکبیر بود، میان دانشجویان ورودی جدید توزیع شد.
گزارش های رسیده همچنین حکایت از آن دارد که طی روزهای اخیر انتظامات دانشگاه امیرکبیر در اقدامی توهین آمیز و غیرقانونی اقدام به بازرسی کیف برخی از دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه می کند. این اقدام نیروهای انتظامات دانشگاه خشم دانشجویان را برانگیخته است و به نظر می رسد در صورت ادامه این روند، دانشجویان طی هفته آینده واکنش مناسبی به این مسئله نشان خواهند داد.

1 comment:

fadayemam@hotmail.com said...

بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی‌ سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی‌ دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر