Mar 18, 2008

گزارش جشن نوروز در دانشگاه تهران


......


21 اسپند ماه 1386 تالار ابن سینای دانشگاه تهران پذیرای اقوام گوناگون ایرانی و دوستداران فرهنگ و هویت ملی ایران زمین بود.
برنامه به دلیل ازدحام بیش ازحد با 30 دقیقه تأخیر آغاز گردید. پس از مراسم رسمی آغازی، فضای سالن با صدای توپ سال تحویل و نواخته شدن موسیقی نوروزپر گردید. دوشیزگان ایرانی که لباس سنتی اقوام گوناگون را دربر داشتند هر کدام یکی از سین های سفره هفت سین را در دست گرفته و از در ورودی در پشت سر شرکت کنندگان وارد سالن شدند که با تشویق پیوسته و بدون وقفه شرکت کنندگان به مسیر خود ادامه دادند و پس از چرخیدن برسکوی تالار سین های در دست خود را در سفره هفت سینی که بعنوان دکور برنامه انتخاب شده بود و نماهای شبیه سازی شده از تخت جمشید بود قرار دادند. سپس عمو نوروز بر روی صحنه رفته و داستان عمو نوروز و سنت فراموش شده آن را به همراه نواختن دف روایت کرد.
پس از خوش آمدگویی توسط مجری برنامه نیایش به زبان کهن اوستایی از کتاب اوستای ایرانیان توسط دو خواهر زرتشتی به همراه ترجمه فارسی امروزی متن های نیایش خوانده شد و شرکت کنندگان به احترام نیایش پدران و نیاکان ایران زمین سکوت کرده تا نیایش پایان یابد.
سپس مجری بالا رفته و از گروه عشقی های آذربایجان دعوت گردید که بر روی صحنه رفته و برنامه خود را اجرا نمایند که ورود این سروران با تشویق تمامی شرکت کنندگان سالن روبرو گشت. پس از تبریک نوروز به زبان شیرین آذری موسیقی شاد این عزیزان با تشویق پیاپی شرکت کنندگان اجرا گردید.
پس از گروه آذری نوبت به اجرای برنامه توسط گروه لری گردید. نخست خانمی با زبان لری نوروز را به شرکت کنندگان تبریک گفته و سپس این گروه نیز به خواندن 3 موسیقی به زبان محلی پرداختند.
برنامه استاد صادقی با لباسی همچون حکیم ابولقاسم فردوسی که از سمت راست وارد صحنه شدند جلوه ای دیگر به سالن بخشید که با تشویق بی وقفه شرکت کنندگان این استاد گرانقدرشروع به خوانش شاهنامه نمود و داستانی نیکو از شاهنامه را روایت کردند که با هر دو بیت از اشعار شاهنامه و اجرای آن شرکت کنندگان با احساس تمام دست می زدند واستاد گاه ناچار بودند برنامه را با صدای دست شرکت کنندگان قطع نمایند. پس از پایان برنامه خوانش شاهنامه گروه رقص محلی قوچان با لباسهای محلی به اجرای برنامه پرداختند که این برنامه زمان زیادی بطول نیانجامید.
سپس نوبت به خوانش شعر دکتر بادکوبه ای رسید که ایشان سالن همایش را با شعری از وطن گرما بخشیدند و بارها و بارها این خوانش شعر با صدای دست زدن های بی وقفه شرکت کنندگان قطع می گردید.
پس از این برنامه کاوه بقایی بعنوان مسئول روابط عمومی انجمن افراز بر روی صحنه رفته و مختصری به معرفی سازمان مردم نهاد افراز پرداخته و خواستار حمایت همگی شرکت کنندگان از این انجمن گردید تا انجمن فرهنگی ایران زمین(افراز) بتواند برنامه هایی از این دست را به بهترین وجه برگزار نماید. پس از پایان معرفی انجمن فرهنگی ایران زمین کلیپی متشکل از برنامه های 5 سال گذشته این انجمن بطور خلاصه نمایش داده شد.
سپس دکتر امیرهوشنگ امیدواری دبیر کانون آریا دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران که سالن ابن سینا و هماهنگی های لازم جهت اجرای برنامه توسط ایشان صورت پذیرفته بود بر روی صحنه رفته و بیانیه ای 7 ماده ای متشکل از سر فصل های زیر را برای شرکت کنندگان خواندند که پس از پایان هر بند از بیانیه شرکت کنندگان با دست زدن بند خوانده شده را تأیید می کردند.
بند1- خواستار ثبت جهانی نوروز به نام ایران جغرافیایی
بند 2- ثبت نوروز به نام ده کشور حوزه نوروز ايران، افغانستان، تاجيكستان، ازبكستان، آذربايجان، پاكستان، قزاقستان، قرقيزستان، هند و ترکیه به مرکزیت ایران. و اعلام نگرانی از عدم حضور دو کشور بحرین و عراق در این فهرست و شک دار بودن شرکت ترکیه در این فهرست که معمولاً برای همرنگ جماعت شدن و استفاده کردن از فرهنگ های شکوهمند سایر کشورها به نام خود وارد چنین برنامه هایی می شود (همانند ثبت جهانی مولانا به نام شاعری ترکیه ای و ترجمه اشعار مولانا به زبان ترکی برای قانونی جلوه دادن آن).
بند3- تأکید بر ایرانی بودن مولاناجلاالدين محمد بلخي و پوچ و واهی بودن هر ادعایی مبني بر غير ايراني بودن چهار شخصيت خيام، پورسينا، زكرياي رازي و رودكي.
بند4- پاسداشت میراث های کهن ایرانیان و دل نگرانی از عدم کارهای کارشناسی در مورد سد سیوند و راه آهن عبوری از نقش رستم و چهار باغ اصفهان.
بند5- نگهداری و توسعه منابع طبیعی ایران توسط مسئولین دست اندر کار برای آیندگان ایران.
بند6- بازگرداندن نماد شيروخورشيد سرخ (كه يك نماد كاملا فرهنگي و نه سياسي‌وسلطنتي مي باشد) در جوامع امداد رساني.
بند7- گسترش دیگر جشنهای کهن ایرانی همچو:اردیبهشتگان؛ خوردادگان، امردادگان، مهرگان، آبانگان، چله، سده، سپندارمزدگان و...
آخرین برنامه در نظر گرفته شده برای شرکت کنندگان در جشن نوروز برنامه آواز و رقص محلی کردی بود اما متأسفانه به دلایل نامعلومی از ادامه برنامه جلوگیری بعمل آمد و انجمن فرهنگی ایران زمین که دعوت کننده یکی دیگر از اقوام بزرگ و تأثیر گذار در فرهنگ ایران بود شرمنده و خجالت زده قوم بزرگ کرد ایران قرار گرفت که در اینجا از تمامی دوستان رشید و بزرگوار کرد انجمن افراز پوزش می خواهیم. یکی از دلایلی که برنامه کردهای ایران در پایان برنامه قرار داده شده بود بخاطر نوع موسیقی این سروران بود که برنامه را به اوج می رساند و همین موضوع باعث شادابی بیش از پیش شرکت کنندگان می گردید که متأسفانه از اجرای آن ممانعت بعمل آمد و این امر صورت نپذیرفت. انجمن فرهنگی ایران زمین در همین جا اعلام می دارد در آینده ای نه چندان دور در برنامه ای با نام اتحاد اقوام ایرانی از دوستان کرد به نحو شایسته ای بعنوان یکی از اقوام بزرگ ایرانی دعوت کرده و برنامه ویژه ای را به این سروران اختصاص می دهد. در انتهای برنامه کلیپ ای ایران پخش گردید که همه شرکت کنندگان به احترام این سرود برخاسته و با هم این سرود را هم نوایی کردند.

1 comment:

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Fragmentadora de Papel, I hope you enjoy. The address is http://fragmentadora-de-papel.blogspot.com. A hug.