Apr 13, 2008

كمژين بين المللي حقئق بشر درايران : بازداشت ها و احضار زنان ‏دانشجويان و فعالان كارگري را هدف قرار داده اند


چهارشنبه ۲۱م فروردین ۱۳۸۷
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز با صدور بیانیه ای گفت مقامات ایرانی با بسیج گسترده ای در احضارو بازداشت فعالان اقتصادی و اجتماعی به استقبال سال نو در ایران رفتند.

در بیستم فروردین ماه، نیروهای امنیتی، خدیجه مقدم، فعال حقوق زنان، را در منزلش در تهران بازداشت کردند. دو نفر از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در دادگاه انقلاب در همین روز بازجویی شدند. کمیته انضباطی دانشگاه شیراز ۳۰ دانشجورا بخاطر اعتراضات مسالمت آمیزشان در اسفند ماه، احضار کرد.

نیروهای امنیتی به زور وارد خانه خدیجه مقدم، عضو کمپین یک میلیون امضا، شده و ایشان را برای بازجویی به دادگاه انقلاب بردند. قاضی سبحانی قرار بازداشت موقت برای ایشان صادر کرد وبرای آزادی ایشان مبلغ صد میلیون تومان وثیقه تعیین کرد. بر اساس نوشته وب سایت کمپین یک میلیون امضا، تغییر برای برابری، مقدم در حالی که از دادگاه انقلاب به بازداشتگاه وزرا منتقل می شد به بازداشتش اعتراض می کرد.

وب سایت تغییر برای برابری از قول مقدم نوشت: ” اعتراض شان به برگزاری برخی از مهمانی ها و نشست ها با اعضای کمپین در منزل من بود که گفتم حق دارم در خانه خودم عروسی وعزاداری و مهمانی … داشته باشم. بازپرس پرونده همچین خواست که اسامی ۷ یا ۸ نفر از اعضای کمپین را که به خانه ام رفت و آمد دارند، به آنان بدهم. در جواب گفتم که اسم کسی را نمی برم چون این کار را اخلاقی نمی دانم بعد هم کار مخفی که نمی کنیم، همه را خودتان می شناسید.» وی در مورد اتهامش گفت :« اتهامم را تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی اعلام کردند و برایم وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر کردند. گفتم این میزان وثیقه را ندارم، پاسخ دادند یک هفته می روی زندان و بعد هم اسم افراد را می دهی و هم وثیقه را.”

در همین روز، به گزارش خبرگزاری دسترنج، شعبه ۱۴ پلیس امنیت در تهران سعید ترابیان و محمدابراهیم نوروزی گوهری؛ دو نفر از فعالان کارگری، را احضار کرد. این دو نفر در رابطه با نشریه داخلی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازجویی شدند. مقامات پس از بازجویی، آنها را آزاد کردند. تعداد دیگری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز احضار شده اند.

پس از شروع به کار دانشگاهها در سال جدید در ایران، مقامات دانشگاه شیراز ۳۰ دانشجو را به کمیته انضباطی احضار کردند. در ماه گذشته، هزاران دانشجوی دانشگاه شیراز اعتصاب یک هفته ای را در اعتراض به سیاستهای رئیس دانشگاه برگزار کردند. کمیته های انضباطی برای صدور احکام محرومیت موقت از تحصیل دانشجویان تقویت شده اند. در سالهای اخیر، کمیته های انضباطی بیش از صد دانشجو را از ادامه تحصیل محروم کرده اند.

۲۱ فروردین ۱۳۸۷

No comments: